Entre les catalanes: la Maquinista Terrestre i Marítima, Asland, la Companyia General d’Asfalts i Pòrtland, els ascensors elèctrics Cardellach, l’Enciclopèdia Espasa. El tema lingüístic fou resol pensant en el futur : l’espanyol i el català-valencià-mallorquí convisqueren perfectament en els discursos oficials, i es proposà la creació d’una càtedra d’àrab contemporani. Una primera fita (com la ‘Lliga regionalista’ de Francesc Cambó) de la futura ‘Europa de les regions’.
En la segona meitat del XIX, les exposicions van canviant: ja no es tracta de construir una fantàstica -i efímera- carpa d’acer i vidre, sinó diversos pavellons reutilitzables en una àrea urbana que es vol potenciar. Ja no es tracta únicament d’exhibir, de presentar, uns productes més o menys industrials, més o ments artístics, sinó de dibuixar «petits mons creats a imatge de la burgesia que els organitzava : ... encarnacions de futur i visions de com la societat que les creava entenia que havia de ser l’esdevenidor».L’Exposició Regional de 1909, a la ciutat de València, fou exactament això: un tast de futur. S’hi van veure els primers dos avions que s’exhibien a l’estat, i un d’ells va realitzar el primer vol amb èxit (a la platja de la Malvarosa). S’utilitzà, per primer cop, de forma generalitzada a un espai urbà, l’energia elèctrica. La passarel·la de l’entrada es construí amb ciment armat. Al costat del Palau de la Indústria, es bastí una Sala de Màquines i una Galeria de Motors. Hi foren presents empreses situades a la punta del progrés.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios